tisdag 6 februari 2007

En svår fråga utan egentligt svar

Hur gör man när någon man älskar inte förstår sitt eget värde?
Jag ber en vän att skärpa till sig. En i vanliga fall glad, positiv, social, underbar människa, som i dagsläget känns ledsen och nära att gå in i den så kallade väggen.
Vad gör jag? Lyssnar, ger svåra råd, ställer krav…
Jag vill så gärna hjälpa min bästa vän här i livet.

Nu låter det väldigt negativt och hopplöst men så är inte fallet. Denna person har vårt fulla stöd och vet själv att något är galet. H*n vet att något måste göras för att h*n inte ska braka.

Frågan kvarstår dock, hur bygger man upp någons självkänsla till det som det en gång varit.

Om DU läser det här. Kom alltid ihåg att vi älskar dig.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, du min älskade vän det är något av det svåraste som finns här i livet!

Finns bara där alltid och visa att du bryr dig om den här personen. Tror inte att det finns något "bästa sätt" att göra det på egentligen. Allt beror på just den personen.

Jag hoppas att du själv verkligen vet att det är en av dina största styrkor: du bryr dig om dina nära o kära, alltid och på riktigt!

Jag hoppas att det snart löser sig!

Massor av kramar, Mia!

Anonym sa...

Mia - visst är det svårt. Men att du skrivit till mig är värt massor. Självklart löser det sig!!! Kram tillbaka

Anonym sa...

Det är inte en lätt situation men med ditt stöd kommer det säkerligen gå bra!!
Du är en underbar vän!!

Anonym sa...

Som svar på din fråga på min blogg; han ska få en ruff knuff, en typ av tripp trapp stol. Hoppas den kommer nästa vecka.
Kram på er alla

Tankevågor sa...

Usch, vi hinner ju aldrig prata med varandra! Jag är säker på att h*n kommer att kommma tillrätta med vad h*n vill och hur h*n vill ha det. Men nu måste h*n få stöd även av sin chef tycker jag.

Skickar en stor varm kram till er båda!!!!

Unknown sa...

Jennie - nej det är inte lätt men allt löser sig får vi hoppas. Tack för de fina orden. Du är oxå underbar.

Lina- ruff/knuff, låter lite farligt. Hoppas att den är bra.

LG - nej hur kan det komma sig att man kan jobba på samma ställe men aldrig hinna ses eller prata? Dags för en? öl?
Tack för kramarna

Anonym sa...

Förb..... svårt att kunna kommentera men....
Att hjälpa nån på fötter är svårt fråga mej som vet. Att tro att chefen kan göra under är att göra det lätt för sig. För att man ska må bra och kunna gå vidare i livet måste man vilja själv. Det är alltid lätt att ge andra råd men så mycket svårare att kunna se på sig själv och den situation man befinner sig i. Man måste börja att tycka om sig själv och se att man är värdefull. Att stå framför spegeln och se vad man vill och vad som är bra för en själv är det svåraste som finns men det är här man måste börja. Att skaffa sig självkänsla och tycka om sig själv det är det som hjälper en tillbaka till livet. Det liv som idag ställer så stora krav på en att man nästan går under.
Linda du vet att jag tycker att du är det värdefullaste som finns tänk bara på att du själv måste orka med livet och att du inte ger för mycket till andra så att du inte orkar med dej själv.
Du har alltid velat ställa upp för andra men.. livet är dej ochså glöm inte det.
kram mamma

Unknown sa...

anonyma mamma - ska komma ihåg dina ord. Lika kloka som vanligt. Jag älskar dig! Hoppas min vän läser dina ord. Kanske det hjälper. Jag orkar mycket!!! Har fått bra gener för det.