lördag 5 juni 2010

Glömska

Jag tror att jag har glömt bort att jag har en blogg. Ett ställe där jag kan uppdatera omvärlden om hur det står till med mig och familjen. Det är nog så att det stått väldigt mycket still och därför inte funnits något att skriva om.

Igår var vi på Grinda med vår förskoleklass. Det är en tradition som finns hos oss som arbetar på Vårt lilla annex. En oerhört uppskattad utflykt som barnen pratar om flera år efteråt. Jag träffade mina förra elever som nu går i trean och de bara sa ÅHHHHHH får vi oxå följa med.

Vi samlas kl 7 på skolgården och sedan börjar vi vår resa ut till Stockholmsskärgård. Barnen kommer med fullpackade ryggsäckar. Det ska vara mat, badkläder, handduk, pengar och extra kläder. Klockan 9 går båten ut mot ön. På båten börjar det riktiga äventyret. Barnen sitter och tittar ut över vattnet medan de äter sin frukost. Sedan får de handla i kiosken på båten. Wow, vad de blir lyckliga när de får tillbaka pengar så att de kan handla mer.

Ute på ön går vi sedan till en fin badplats (som dock börjar växa igen tycker jag). Där sliter de på sig sina badkläder och rusar mot vattnet. Sedan tar det stopp. I år var det inte varmt i vattnet så rusandet tog slut och små försiktiga steg tog dem ut i vattnet. Inget bad i år!!!!!

Promenad på ön. Får som bräker och båtar som guppar i det glittrande vattnet.
Lunch intas mest hela tiden då ryggsäckarna är packade som för en hel helg.

Resan tillbaka består av att handla upp de sista slantarna sedan är det trötta ögon på de flesta.

kl 18.20 kom vi tillbaka till skolan och alla var glada och lyckliga.

En helt fantastisk tradition som jag hoppas får leva kvar för dessa barn (och personal).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh så himla underbart!!!
Massor av kramar, Mia!

Annika sa...

Det låter verkligen som den perfekta utflykten!
Synd att vattnet är så kallt att inte ens barnen pallar med det hela :-/
Kram!!