söndag 26 augusti 2007

Energitjuvar

Man skulle kunna tänka på miljö när energitjuvar
nämns. Lampor som är tända i tid och otid. Fönster
som är otätade och läcker värme. Handdukstorkar
som slukar energi. Visst är allt detta energitjuvar..
..
Men nu är det så att jag tänker på själsliga energi-
tjuvar. De som stjäl kraft från en likt ormar som
är beredda att sluka sitt byte.

Tyvärr är arbetskamrater, gnälliga sådana, riktiga engeri-
tjuvar. Trots att jag har bestämt mig för att jag inte ska
ge efter för deras ständiga gnäll har jag tyvärr fastnat
i fällan.

Positivatankar, avslappning, hitta en tryggplats i mitt inre.
Har försökt det.
Åkte till IKEA´s parkeringsplats och satt där och bara tänkte.^
Åkte till Waynes och drack en latte och bara tänkte.

Är mitt tänk gällande mitt arbete helt fel?
Är mina chefer för eller emot?
Vem törs stå för sina åsikter?

Energitjuvar? Fy fan för dem...

7 kommentarer:

Humlan sa...

Energitjuvar är ett elände! Jag är rädd att jag var en energitjuv innan jag blev sjukskriven. Det är en svår balans och man får passa på sig själv.
Jag har också träffat energitjuvar på sistone och jag blev plötsligt medveten om att det var det dom var.. Ibland behöver man sätta ord på det som man redan vet.

Hoppas nu att du hittar ditt "tankställe" och att du dessutom kan få tjuvarna att sluta "tjuva"!
Kram!

Annika sa...

Usch ja!! jag håller med. Svårt också när det händer på jobbet. Tur att du kan åka ut lite och sitta och tänka.
Hoppas att det ordnar upp sig, att tjuvarna inte ska suga för mkt energi ur dig.
Stor KRAM!!

Anonym sa...

Hej
Vi har alla energitjuvar frågan är hur vi hanterar dom??? Låter vi dom stjäla vår tid eller ser vi till att blocker dom så att dom inte kan tränga sig in i vårt skal och göra oss illa. Att ge andra den plats man inte vill att dom ska ta är svårt men vi måste lära oss att stänga ute dom som inte ger oss rätt energi. Att låta andra bestämma ger oss inte utrymme för våra kreativa tankar och därför ska dom inte ha utrymme. Om chefen inte har kraft och lyssnar aktivt så se till att hon gör det. Frgåa mej som själv är chef hur svårt det är och hur lätt man lyssnar till dom som skriker högst. Men sakliga argument borde bita, annars så har ju chefen en chef och då får man gå dit. Annars finns ju en annan utväg och det är att lämna om man inte kommer fram så måste man se sig om efter annat, livet är så mycket mer än det man har just nu framför ögonen och ingen vet om det är det rätta. Att stå inför vägskäl är livets gång och ingen kan säga vad som blir bäst men man måste vara sann mot sig själv och ge allt en chans det är inte aaltid det man ser som är det bästa kanske det du inte tror på idag är det bästa för dej.Våga prova så ska du se att livet är roligt det kanske inte blir det du tänkte men det blir nog så bra. Kram

Anonym sa...

Idag blev det alldeles för mycket! Chefer SKA lyssna och agera proffsigt! Håller med anonym om mycket. Vår chef har också en chef och det var ju just det jag sa i telefon till dig. Till henne går vi i morgon och så skiter vi i alla energitjuvar i vår närhet.Varma kramar från "Londongirl"-Trassel-Lisbeth som inte orkar logga in.....sitter med A's dator eftersom min blivit sjuk och havererat!!!!

Anonym sa...

Alla - Tack för er respons, jag är här men orkar inte mycket just nu. Är en nedslagen människa men det blir nog bättre. Kramar till er alla

Anonym sa...

Håller med dig vännen energitjuvar suger, jag har en elev som verkligen suger all energi ur mig, skita jobbigt, så illa att jag faktiskt inte orkar köra med henne längre å då har det gått långt kan jag lova.

Håll ut så ska du se att det blir bättre eller försök ignorera, jag vet lättare sagt än gjort men gör ett försök så att dom inte lyckas dra ner dig..

Kramar om massor och trevlig helg.//Sabina

Unknown sa...

Sabina - tack för uppmuntrande ord. Ska försöka härda ut. Kram