lördag 8 september 2007

Flyttfågel


Jag är så glad att jag inte är en flyttfågel.
Det är sant.
Visst skulle det vara skönt att få dra till varmare
breddgrader men...
hur skulle jag hitta hem?

Idag var vi i Uppsala och hälsade på min lillasyster och
hennes familj. De var där på återbesök med lillen.

När vi skulle hem tyckte jag att T körde norrut mot
Sundsvall i stället för hemmåt mot Sthlm.

Läskig känsla det där.
Men tur att T körde och inte jag.
Vi hamnade rätt!!!

Körde en annan väg, den gamla, förbi Märsta.
Vinkade till dig Sabina.

Tur att jag inte är en flyttfågel, tur att det finns
flyg som tar mig söderut när jag behöver..

12 kommentarer:

Humlan sa...

Vilken tur att du inte körde!
Men jag hoppas att de som flyger (oavsett håll) har bättre hjälpmedel än "bara en känsla" för ibland får jag också den där känslan av vilket vädersträck jag färdas i, som är fullständigt fel!
Kram

Anonym sa...

Hej lilla du!!! Flyttfågel ja varför inte men som du säger då kanske man inte hittar hem. Sedan är frågan var är hem??? Är hem i norr eller i söder eller är hem där mina nära o kära finns. Sedan kommer nästa fråga vilka är mina nära o kära är det dom som har biologiska band eller dom som jag idag anser vara vara mitt allt??? Vilka är då dom som jag anser är mitt allt?? Är det dom som jag lever med eller är det dom som jag skulle vilja leva med?? Eller åtminstone tror att jag vill leva med.Eller är det någon annan?? Livet är ju som alltid fullt av överraskningar vet vi alltid vad som är rätt både vilken väg vi ska ta eller var det är det som är hem?? Jag har alltid trott att det jag gör är rätt men får jag nån facit på att mina val är dom rätta??? Vad är det som gör att livet blir det man tror är det mina val eller är det att man gör det andra vill eller kanske det är en kompromiss där alla kanske blir en vinnare. Kram lilla flyttfågel livet är fullt av överraskningar och inga garantier för att det blir rätt.

Anonym sa...

Du Humlan!!!!!! Hur vet du att det var rätt väg som valdes kanske T hade den rätta vägen för en gångs skull. Vad är det som säger att
den andra vägen är den rätta. Ibland gäller kompromisser och då måste en ge sig och välja en väg som JAG inte från början anser som MIn rätta väg.

Unknown sa...

Humlan - ja massor tur för mig det. Kram

Anonym - Hem är här där vi bor och trivs. Jag gillar inte riktigt undermeningarna i texten. men visst har du rätt i dina funderingar. De har jag ställt mig många gånger. Vad är egentligen rätt?

Samma anonym? - vägarna som vi tar har vi valt tillsammans. Nu var det ju bara vägen från Uppsala till Stockholm som gällde och det gick att ta två vägar söderut...

Anonym sa...

I kommentarer får man skriva det man tycker eller hur??? Om det finns undertoner ja det beror på hur man vill tolka kommentarerna och vad den som läser tänker på. Jag vet att det finns flera vägar fån Uppsala och jag kan inte förstå att du blir förvånad över vägvalet om ni tillsammans bestämt vägen.

Anonym sa...

Ja,,visst är det himla tur att det finns flyg...önskar just nu att jag satt på ett plan eller att jag redan var framme (tråkigt att flyga) i ett varmt land :)
Kram

Unknown sa...

mamma - bitterhet lämpar sig inte i nuläget! Det går inte att tolka på annat sätt. Men jag är ju glad att du vill att jag ska flaxa norrut. Vem vet vad som händer i framtiden? Just nu trivs vi där vi är. Kanske inte med allt men vem gör det?

Unknown sa...

Jennie - mm, sitta på ett flyg långt bort från allt skulle vara skönt. Värme, sol och drinkar...Kram

Annika sa...

Ja, sådant är verkligen märkligt...Det händer mig också då och då. man tror att man åker på precis fel håll, och ändå blir det rätt.
Tur att ni hittade hem :-) Eller att T hittade hem---

Unknown sa...

annika - ja det var tur att vi kom dit vi skulle. Känslan av att vara påväg åt ett håll som man inte räknat med är lite suspekt.

Nu löste sig allt och det var skönt. Kram

Anonym sa...

Länge sen jag skrev sist...

Förstår att du inte tycker att "bitterhet" lämpar sig just nu. Tror dock inte att det är det det handlar om hos anonym.

Vad du vill ha (och som du får av många av dina vänner) är bekräftelse på att dina val är de rätta. Det är något man så väl behöver speciellt när man kanske själv grubblat sig fördärvad. Jag tror att anonym liksom jag inte alltid är säkra på att valen gör att du mår bättre. Vi vill ju bara att ni ALLA ska må bra och det tycker jag inte att ni gjort sista tiden. Hem är där ni bor och trivs skriver du... men trivs ni verkligen alla? Du skriver även att ni valt vägar tillsammans... tycker jag faktiskt inte att ni har gjort den sista tiden. Men alltid tidigare.

Kanske inte ett så kul inlägg men jag älskar dig så otroligt mycket och vill bara att du, att ni alla, ska må bra igen!

Massor av kramar, Mia!

Anonym sa...

Mia - länge sedan vi hördes.
Jo du, våra val är våra gemensamma trots att ni inte verkar tro det.
Bra mår vi även om det ibland är trassligt på jobb och så. Tyvärr kan man inte alltid göra val så att alla blir nöjda. Hemma är här för oss just nu. Hemma för er andra är andra ställen. Jag accepterar ert val!!!

Nu lämnar vi det här ämnet för det börjar kännas som ett familjedrama och det är det sista jag vill.
Älskar er alla mest.