fredag 31 oktober 2008

Halloween på gott och ont

Så var det återigen dags för halloween. Detta spektakel
som bara skrämmer mina ungar. Oliver vägrar att
öppna dörren när det ringer på. Oskar är otroligt skeptisk.

Själv tycker jag att det kan vara riktigt gulligt när småbarnen
har ansträngt sig och vågat komma och ringa på. Vi har laddat
med klubbor och läskiga godisar.

Har många gånger funderat på om man själv ska klä ut sig!
Jag tror att det skulle vara uppskattat av barnen.

Tyvärr är det sån skillnad på hur man klär ut sig om man
jämför med Sverige och USA. (tror jag iaf). Här ska det vara
läskiga otäcka masker. Medans over there verkar det vara
roliga och gulliga och spännande som gäller. Har jag rätt/fel???
Här skickar man barnen själv. Hur gör man på andra ställen?
Enligt filmens värld verkar det vara en familjegrej. Alla klär ut
sig och följs åt. Men verkligheten kanske ser annorlunda ut.

Iår har vi dock ett problem. Våra portar låses klockan 19.00
så jag tror att det blir fattigt med halloweenbarn som kommer
hit.

Ha en underbar helg

Uppdatering - jag gick in på Annikas blogg och läste. Hon har
skrivit mycket utförligt om halloween i USA. Tack för det!!!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är ett dilemma det här med Halloween tycker jag, på min tid hette det bara allahelgonahelgen.Känns lite kommersiellt samtidigt som att man måste ju hänga med...om inte annat för barnens skull. Tycker alla ska kläut sig på ett hemskt gulligt sätt :)

Annika sa...

Glad att jag kunde svara på din frågor, Rosvik.
Det är så sant att det inte bara är skräck som gäller idag, utan alla kan vara utklädda till precis vad som helst...Groda, prinsessa, pruttkudde, polis...you name it!!
Fldrarna tar stor del i h-ween, och det finns mkt som ska respekteras.

IDAG är det Halloween. Just idag!!
Halloween har inget med Allhelgona helgen att göra, inte ett dugg. Men det blir helt fel om ungar går på godisrundor hela helgen. Det är endast idag det gäller.

KRAMAR och HAPPY HALLOWEEN!!

Unknown sa...

barbamorsan - visst är det ett dilemma. För mig som oxå är 70-talist är ju Halloween så nytt och inte särskilt viktigt. Men för barnen är det en ny tradition som ska följas. Dock tycker jag att det ska vara mer som i USA som Annika berättar.

Sköt om dig/er.
Kram




Annika - Det var så ovärdeligt att få läsa ditt inlägg. Jag har undrat så. Du borde skicka in det inlägget till Svenska tidningarna så att de kan förmedla äkta kunskap till det svenska folket.

Ja idag är det Halloween! Ser fram emot det med blandad förtjusning.

Kramisar och happy hw

Humlan sa...

För mig har alltid Halloween varit något som handlarna har hittat på för att få sälja mer, men när jag har läst hos Annika så blir ju jag också sugen på att fira. Det är ju en fantastisk stämning i hennes bilder och man ser verkligen hur roligt dom har. (Och jag tycker också att det måste vara jätteroligt för barnen om vuxna också är utklädda när dom öppnar dörren!)

Tankevågor sa...

Är det någon vi kan lära oss nåt om det här av så är det Annika. Tycker det är bra att hon dessutom poängterar att Halloween och Alla Helgons helg inte har nåt med varandra att göra =
Halloween alltid 31 oktober och Alla Helgons helg sista lördagen i oktober.
Två helt olika saker.

Ha en skön Halloween-kväll och hälsa!
KRAMAR

Unknown sa...

humlan - Jag har oxå varit emot detta spektakel men i och med barnen och deras tänk har jag fått ändra mig. Och Annika gör det ännu mer spännande. Synd bara att det inte alls fungerar så i Sverige. Här springer det halloween ungar hela helgen. Suck!!!

Kramisar




LG - ja du Annika kan man lita på.
Men hur ska man få andra att förstå den skillnaden??? Det är lite irriterande att folk inte skiljer på det. På förskolorna och fritis firar de halloween när det passar dem inte efter datumen.
Men det är väl som med Lucia. Man firar trots att det inte infaller på en vardag.

Kramar