tisdag 4 januari 2011

God fortsättning på 2011

Jaha! Så har 2011 börjat med buller och brak.
Mitt 2011 började med en halsfluss och jag hoppas verkligen att det stannar med det. Tänker inte ha ett sjukt år. Så deså!!!!

Nytt för i år är att jag har satt upp ett schema på kylskåpet där det TYDLIGT står vilka arbetsuppgifter alla i familjen har. Nu kanske ni tycker att jag är galen men det är sant. Det gäller att arbeta som projektledare i denna familj om man vill få något gjort. Jag vägrar att vara den som står för allt arbete hemma. Pojkarna knorrade rätt rejält när de såg listan. T har inte sett den ännu men vet ni vad...
Det är bara att le och skriva under.
Barnen har fått varsin dag när de ska stå för matlagningen. De ska bestämma maträtt, vara med och handla och sedan göra maten. Det lär bli Tomatsoppa och havregrynsgröt rätt ofta om jag gissar rätt. Hualigen! Jag måste nog specificera att det ska vara nya maträtter varje vecka.

Barnen har även till uppgift att vara med och städa på onsdagar och även ta hand om dammsugningen på söndagar.

Tror ni att det kommer att fungera???? Jag håller tummarna för jag vill verkligen ha hjälp här hemma.

Nu ska jag ta tag i tvätten. ;-)

6 kommentarer:

Trassel sa...

Fy sjutton för halsfluss! Stackars dig!
Ja det blir nog bra det där med listan och vad alla ska göra....men T ska väl också ha en matlagningsdag eller? ;-)

Eller när du skriver killarna så är han inräknad där kanske..

Lycka till med ditt projekt!! :-)

KRAMAR i massor. <3

Unknown sa...

Trassel:
Helt rätt gissat. Killar är de allihopa. T har dock disken VARJE dag!!!!!
Tack!

Kramar i massor tillbaka till dig

Humlan sa...

Usch och fy för halsfluss! Hoppas att det har blivit bättre och att du klarar dig från allt annat som flyger i luften!

Det är nog bra att skriva listor och ställa krav, det är ju inte många som kommer och frågar om dom får ta sin del av hushållsjobbet.
Lycka till med ansvarsfördelningen!
Kram!

Unknown sa...

Humlan:

Ja fy för halsfluss. Nu börjar jag känna mig bättre och det är så skönt. Har faktiskt varit rätt sjuk den här hösten och det är inte vanligt alls.

Du har så rätt, aldrig att någon kommer och ber om att få städa och diska. Det ska ske under hot om det ska bli gjort. Jag hoppas för allas skull att detta fungerar.

Kramen

Sabina sa...

Jag tror att det fungerar om DU verkligen orkar, för jag vet iaf hur det är i vår familj, orkar mamman tjata tillräckligt mycket så blir det till slut gjort.

Jag hoppas det fungerar, å jag ska oxå göra ett försök.

Tack för tipset.

Kramkram

Fresia sa...

Skönt att du är bättre i halsen, halsfluss är inte kul!

Listor är bra, ansvar är bra. Man får ta lite tjat men det blir bra till slut iaf...
So Go for it!!