onsdag 30 januari 2008

Chokladpannacotta

Den här boken fick jag i julklapp av min kära mor.
Den är en helt fantastisk bok för oss som älskar choklad.
De finns recept på chokladpannacotta, chokladmousse, tårtor, kakor, godis, mat och mycket mycket mer.
När jag nu går här hemma och är sjuk blir jag hela tiden extra sugen på choklad.
Därför gjorde jag
Chokladpannacotta med hallongrädde
till efterrätt igår. O tyckte inte om det men lilla o åt med förtjusning. Vi vuxna tyckte att den var gudomligt god.
Här får ni receptet.
Chokladpannacotta
3 st gelatinblad
5 dl mellangrädde
½ dl strösocker eller muskovadosocker
200 g mörk choklad (70%)
1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter.
2. Koka grädde och socker i en kastrull. Lägg i gelatinbladen.
3. Bryt chokladen i mindrebitar i en skål. Häll över den varma gräddblandningen.
4. Rör om i chokladen och grädden tills det har blandat sig väl.
5. Häll upp i portionsskålar/glas. Räcker till ca 6 portioner.
6. Låt stå i kylen i ca 2 timmar.
Hallongrädde
2 dl vispgrädde
3 dl färska eller frysta hallon
2 msk socker
Vispa grädden tjock, Vispa ner hallonen och låt sedan stå i kylen en stund.
Klicka ut grädden på pannacottan.
Njut av er efterrätt
Jag lovar er att här i från kommer det att komma
fler recept. Jag ska göra flera av dem. De ser så smarriga ut.

6 kommentarer:

Humlan sa...

Men Snälla Du! Jag sitter ju här och bara sväljer, snacka om att det vattnas i munnen! :-)
Hoppas nu att du tillfrisknar av den goda dieten och att vi ses snart!
Kram

Annika sa...

Rosvik goes matblogg mer och mer :-)
MUMS! VAD GOTT!! Blir ju sugen bara av åsynen av boken. Förstår att du lagar mkt gott ur den, smask.
Likaså blev jag sugen på kåldolmar i inlägget nedan!
Kul också att ni har "fått" ny sänga, härligt!!
Kram!!

Unknown sa...

humlan - jag vet....
Jag känner mig friskare nu men inte helt bra. Måste äta mer choklad. Mm det måste vi, jag har rooibos med tranbär till dig och Londongirl.
Kram

annika - ja, oj, hm, svälj, ja det har visst blivit lite mycket recept. Det är bara för att jag har varit sjuk och haft för lite att göra! ;)
Sängen är gudomligt skön. Tur att den flyttade in till oss nu när jag är sjuk.
Kram

Sabina sa...

Åååååååååååååååååååå, suckar djupt å längtar till helgen då jag SÅ ska prova detta. TACK!!!

UllaMona sa...

Ser jättegott ut..men, måste försöka hålla midjemåttet..ibland tillåter jag mig att äta mörk choklad, bra för humöret:-)
Hoppas att du kryat på dig
Kram

Unknown sa...

sabina - gör den!!!!! Den är supergod. kram

Ullamona - man behöver inte göra så stora portioner och det är mörk choklad som gäller. Tur!!!
Jag mår lite bättre idag och ska försöka ta mig till jobbet imorgon.
Kram