onsdag 28 mars 2007

Vem bygger bussarna?

Idag har jag varit med om något konstigt.

Vi (klassen) åkte till Vällingbybadet. Det gick jättebra. Barnen skötte sig exemplariskt.
Trötta men nöjda gick vi till bussen.
Vi gick på och satte oss längst bak.
Det var varmt och soligt ute.
Det var ännu varmare inne i bussen.
Fläktsystemet var inte igång.
Pust! Varmt!
Barnen börjar gnälla. Vi börjar gnälla!
Hm, elementen/värmesystemet är i fullgång.
Vår student som håller på att svettas ihjäl går fram till chauffören.
Han kommer tillbaka.
Systemet går inte att stänga av.
- ( en röst i högtalaren)
- Alla ni som undrar över värmen i bussen...
Värmereglaget sitter under bussen och jag kan inte göra något åt den...

VA! Hur sjutton kan värmeknappen sitta under bussen?
Vi börjar fundera på att göra som Keanu R i Speed. Öppna golvet och ta oss
in under bussen. Vi planerar och börjar smida planer. Tyvärr är hettan
olidlig så vi kan inte göra något åt saken. Hjärnan har börjat att koka.
Barnen somnar av trötthet och hetta.
Suck!
Äntligen i Kista.
Ut ur bussen. Skönt, det blåser lite.

Det är inte klokt. På vintern fryser man ihjäl i bussar.
På sommaren svettas man ihjäl.
Vem har egentligen konstruerat bussarna???

8 kommentarer:

Tankevågor sa...

Usch, vad jobbigt! Skönt att ni kom hem innan någon tuppade av på riktigt!

Men vilken arbetsmiljö för busschauffören, det kan inte vara skönt att köra runt i en bastu! :(

Anonym sa...

En man naturligtvis

Annika sa...

Vällingbybadet...Har man badat där mycket eller mycket i sitt liv?? OJ! Nu får jag nästan lite hemlängtan igen!
USCH vad jobbigt med värmen på bussen. Sånt är vidrigt! Tur att ingen svimmade.

Unknown sa...

Londongirl - ja tur för oss. Barnen somnade av ren utmattning.
Nej jag skulle inte vilja köra den bussen. Jag tycker inte alls om att basta!!!

Anonym - fniss

Annika - Då jag har sett dina bilder finns det inte något att längta hem till. Men jag förstår dig. Ibland så kommer det nåt minne som bara gör så att man vill hem. I alla fall för en liten sekund. Går över ganska snabbt.

Annika sa...

Nu länkar jag dig på min blogg :-) Hoppas det är OK...
Du, jag skrev ett svar på din kommentar på min blogg:
TÄNK om ni skulle hyra hus i Österbotten i sommar??? Hur skulle det vara? Vet inte hur lätt eller svårt det är. Men kanske det kan vara ngt att tänka på??

Unknown sa...

Det är helt ok!
Ja det kanske skulle vara något. Iofs har vi vår stuga kvar, men den är alldeles för fallfärdig för mig. Jag orkar inte bo så primitivt. Ska nog undersöka saken vidare.

Sabina sa...

Ja det kan man ju verkligen undra, det är ju helt sinnes ju. Stackars er. Tur ni kom hem välbehållna i varje fall.
Hoppas att helgen varit bra.
Kram//S

Unknown sa...

Helgen har varit bra. Ska skriva nu om allt som hänt. Kram